Thursday 18 August 2011

Baru ku Tahu...

Assalamualaikum.  Hari baru aku sedar sesuatu.  Kerja di sebuah organisasi bukanlah sesuatu yang mudah. Hal ini dapat aku rungkaikan daripada pengalaman  aku pada 17/08/2011 ketika aku melawat Mahkamah Kuching.  Aku dapat lihat penjenayah dibawa masuk ke kandang untuk dibicarakan.  Malangnya perbicaraan tidak dapat dilaksanakan atas faktor - faktor yang aku sendiri tidak faham istilah bahasa yang digunakan..faham - fahamlah kalau dah dalam bahasa inggeris.  Penggunaan bahasanya sangat luas.  Tetapi apa yang aku tidak dapat tahan apabila melihat sendiri sel sementara dia. Nama pun sel atau lebih dikenali sebagai penjara, bau dia punyalah kuat.  Tidak dapat aku tahan bau dia.  Ada yang nak muntah. Itu semua pangalaman yang berharga bagi aku.  Setelah melihat sel, kami melawat pula ke pejabat pentadbiran dan perpustakaan di sana.  Kami mengetahui sejarah penubuhannya sehinggalah sekarang.  Pengalaman ini tidak akan dapat aku lupakan sampai bila - bila.  Terima kasih kepada semua yang telah memberi kerjasama.  

 
Mahkamah Kuching, Sarawak

No comments:

Post a Comment